Pakiet Mobilności nie jest nowością – związane z nim regulacje są wdrażane od kilku lat. W 2025 i 2026 roku przewoźnicy będą musieli zmierzyć się z kolejnymi nowelizacjami. Na czym polega Pakiet Mobilności? Jak dotychczasowe fundamentalne zmiany przepisów zmieniły branżę transportową?
Co to jest Pakiet Mobilności?
Odpowiedź na pytanie, co to jest Pakiet Mobilności, znajduje się na stronie internetowej Evotax – https://evotax.pl/pl/blog/co-zmienia-pakiet-mobilnosci/. Można tam przeczytać, że Pakiet Mobilności to potoczna nazwa zmian wprowadzanych od 2020 r. w branży transportowej. Modyfikacje te dotyczą różnych obszarów – wymienić można choćby: czas pracy i odpoczynku kierowców, delegowanie kierowców, tachografy, dostęp do rynków międzynarodowych i wykonywanie zawodu przewoźnika.
Dwa główne powody, dla których Pakiet Mobilności jest wdrażany, to chęć poprawy warunków pracy kierowców i zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Mimo że z perspektywy kierowców zmiany są korzystne, to przewoźnicy muszą zmierzyć się z wieloma wyzwaniami – w tym na gruncie formalnym i finansowym.
Pakiet Mobilności – jakie są główne założenia?
Pakiet Mobilności to obszerne zmiany, których część ma kluczowy charakter. Przykładowo w 2020 r. firmy transportowe musiały zmodyfikować dotychczasowy sposób organizacji czasu pracy swoich pracowników w taki sposób, aby zapewnić im powrót do miejsca zamieszkania co najmniej raz na 4 tygodnie. Pakiet Mobilności w transporcie wpłynął również na wynagrodzenia kierowców, którzy wykonują m.in. przewozy kabotażowe.
Pakiet Mobilności – inne wybrane założenia:
- Skrócone odpoczynki. W 2020 r. wprowadzono zasadę, zgodnie z którą kierowcy mogą skorzystać z dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych. Wymaga to jednak spełnienia dodatkowych warunków wskazanych w przepisach.
- Wydłużony czas pracy. To również zmiana z 2020 r. Dopuszcza ona m.in. przedłużenie czasu prowadzenia pojazdu o 2 godziny, jeżeli kierowca wraca do miejsca zamieszkania lub siedziby przewoźnika. Aby jednak skorzystać z tej możliwości, również trzeba spełnić dodatkowe warunki.
- Ograniczenie czasu pracy kierowcy w porze nocnej. Jak można przeczytać na stronie internetowej Evotax, „praca kierowcy zawodowego w porze nocnej może wynieść 4 godziny w okresie od 00:00 do 07:00, a jeżeli trwa przynajmniej minutę, wówczas maksymalny czas pracy kierowcy tego dnia nie może przekroczyć 10 godzin”.
Jakie zmiany wprowadzi Pakiet Mobilności w 2025 i 2026 roku?
Nowości, jakie Pakiet Mobilności przewiduje na lata 2025-2026, dotyczą m.in. tachografów. Zgodnie z założeniami przewoźnicy zostaną zobowiązani do wymiany inteligentnych tachografów pierwszej generacji na inteligentne urządzenia drugiej generacji. Obowiązek ich montażu obejmie też kolejne grupy przewoźników. Celem jest jeszcze większa kontrola nad czasem pracy kierowców – technologia satelitarna pozwoli na rejestrowanie choćby momentu przekroczenia przez kierowcę granicy.
Chociaż Pakiet Mobilności sporo zmienia w transporcie, to przewoźnicy mogą korzystać z pomocy firm specjalizujących się w usługach księgowych dla podmiotów z branży transportowej. Należy do nich wspomniana firma Evotax. Wsparcie specjalistów to skuteczny sposób, aby ograniczyć ryzyko wystąpienia kosztownych błędów.
Dodaj komentarz