Opony to jedyny punkt styku samochodu z nawierzchnią, dlatego ich dobór i parametry mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa, komfortu i ekonomii jazdy. W ostatnich latach na popularności zyskują opony wielosezonowe, ale jak rozpoznać oznaczenie opon wielosezonowych? Co oznaczają poszczególne piktogramy, symbole i kody składające się na oznaczenie opon wielosezonowych?
Czym są opony wielosezonowe?
Opony wielosezonowe to specjalny typ ogumienia zaprojektowany tak, aby sprawdzał się zarówno latem, jak i zimą. Łączą w sobie cechy opon letnich (stabilność przy wyższych temperaturach, mniejsze opory toczenia) z właściwościami opon zimowych (lepsza przyczepność na śniegu i błocie pośniegowym). Dzięki temu kierowca może korzystać z jednego kompletu przez cały rok.
Różnice między oponami letnimi, zimowymi a wielosezonowymi
- Opony letnie – mają twardą mieszankę gumy, co zapewnia stabilność i krótką drogę hamowania na suchej i mokrej nawierzchni, ale tracą właściwości w niskich temperaturach.
- Opony zimowe – zawierają więcej krzemionki i są bardziej elastyczne w mrozie, a specjalny bieżnik z lamelami zapewnia przyczepność na śniegu i lodzie.
- Opony wielosezonowe – stanowią kompromis: mają mieszankę i wzór bieżnika pozwalające zachować przyczepność zarówno w upale, jak i w lekkim mrozie. W praktyce nie są tak dobre latem jak najlepsze opony letnie i nie dorównują zimówkom w ekstremalnych warunkach zimowych, ale oferują uniwersalność dla przeciętnego kierowcy.
Dla kogo są przeznaczone opony całoroczne?
Opony wielosezonowe to dobry wybór przede wszystkim dla:
- kierowców jeżdżących głównie w mieście i na krótkich dystansach,
- osób podróżujących umiarkowanie i nieprzekraczających dużych prędkości autostradowych,
- właścicieli drugiego auta w rodzinie, które nie jest intensywnie eksploatowane,
- kierowców mieszkających w regionach o łagodnym klimacie, gdzie zimy są stosunkowo lekkie.
Nie zawsze jednak będą najlepszym rozwiązaniem dla osób pokonujących duże przebiegi, często podróżujących w góry lub żyjących w regionach, gdzie zimą panują trudne warunki atmosferyczne.
Oznaczenie opon wielosezonowych – jak je rozpoznać?
Rozpoznanie opony wielosezonowej nie zawsze jest oczywiste, ponieważ producenci stosują różne oznaczenia opon wielosezonowych i nazwy handlowe. Warto wiedzieć, które symbole są najważniejsze. Jakie oznaczenia mają opony wielosezonowe?
Symbole charakterystyczne dla opon całorocznych
Na boku opony wielosezonowej znajdziemy zazwyczaj napisy takie jak:
- ALL SEASON,
- 4 SEASONS,
- QUATRE SAISONS,
- lub inne odpowiedniki w zależności od producenta.
To jednak marketingowe oznaczenie opon wielosezonowych – pomagają szybko zidentyfikować przeznaczenie opony, ale nie dają gwarancji jej właściwości zimowych.
Piktogramy i skróty spotykane na oponach wielosezonowych
- M+S (Mud + Snow) – wskazuje, że opona powinna radzić sobie w błocie i na śniegu. Jednak samo oznaczenie M+S jest deklaracją producenta, bez niezależnych testów.
- 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake) – symbol trzech szczytów górskich ze śnieżynką. To najważniejsze oznaczenie opon wielosezonowych potwierdzające, że opona przeszła testy homologacyjne i nadaje się do użytku zimą.
Różnice między oznaczeniami marketingowymi a formalnymi
W praktyce, aby opona wielosezonowa faktycznie była pełnoprawnym zamiennikiem zimowej, powinna posiadać oznaczenie 3PMSF. Samo M+S czy napis „All Season” nie jest wystarczającym dowodem jej skuteczności w trudnych warunkach zimowych. Warto to wiedzieć, bo oznaczenie opon wielosezonowych może być tylko deklaracją producenta lub potwierdzeniem właściwości!
Zalety i wady opon wielosezonowych
Jak to zwykle bywa, nie ma róży bez kolców. Opony wielosezonowe oferują wiele praktycznych korzyści, ale jednocześnie wiążą się z pewnymi kompromisami. Warto poznać zarówno ich mocne, jak i słabsze strony, aby świadomie ocenić, czy będą dobrym wyborem w naszym przypadku.
Zalety opon całorocznych
- Wygoda i oszczędność czasu – Największym atutem opon całorocznych jest brak konieczności sezonowej wymiany. Kierowca nie musi pamiętać o terminach, umawiać się w warsztacie czy przechowywać dodatkowego kompletu opon. Chociaż posiadanie wielosezonowych opon nie koniecznie zwalnia ze wszystkich tych czynności, o czym piszemy w dalszej części artykułu!
- Niższe koszty eksploatacji – Choć cena kompletu opon wielosezonowych jest zazwyczaj wyższa niż letnich czy zimowych, to w dłuższej perspektywie można zaoszczędzić na dwóch kompletach ogumienia, ich wymianach i przechowywaniu.
- Uniwersalność – Opony całoroczne są wystarczające dla kierowców poruszających się głównie w mieście i w rejonach, gdzie zimy są łagodne. Pozwalają bezpiecznie podróżować zarówno w upalne dni, jak i przy lekkim śniegu.
- Coraz lepsze technologie
Producenci stale udoskonalają mieszanki gumy i konstrukcję bieżnika, dzięki czemu współczesne opony całoroczne radzą sobie dużo lepiej niż ich odpowiedniki sprzed dekady.
Wady opon wielosezonowych
- Kompromis kosztem osiągów – Opony wielosezonowe nie zapewnią tak dobrej przyczepności latem jak najlepsze opony letnie, ani takiej skuteczności zimą jak dobre zimówki.
- Szybsze zużycie – Wykorzystywane przez cały rok zużywają się szybciej niż opony sezonowe, które „odpoczywają” przez połowę roku. O ile szybciej? Co do tego brakuje zgody wśród ekspertów, a nawet producentów.
- Ograniczenia w trudnych warunkach – W regionach górskich, gdzie występują obfite opady śniegu i lód, opony całoroczne mogą okazać się niewystarczające.
Inne oznaczenia obecne na oponach wielosezonowych
Oprócz symboli potwierdzających przeznaczenie opony, na jej boku znajdziemy szereg dodatkowych oznaczeń. Ich znajomość pozwala nie tylko upewnić się, że mamy do czynienia z oponą wielosezonową, ale także dobrać ją odpowiednio do pojazdu i stylu jazdy.
Indeksy prędkości i nośności
Każda opona ma przypisany indeks prędkości (np. T, H, V) oraz indeks nośności (np. 91, 94). Pierwszy określa maksymalną prędkość, z jaką można bezpiecznie poruszać się na danej oponie, drugi – maksymalne dopuszczalne obciążenie przypadające na jedną oponę. Przy wyborze opon wielosezonowych należy zawsze dopasować je do parametrów podanych przez producenta samochodu – zbyt niski indeks może być niebezpieczny i niezgodny z przepisami. Zdarzały się już przypadki, gdy ubezpieczyciel pomniejszał odszkodowanie, jeśli do wypadku doszło przy założonym ogumieniu niezgodnym z zaleceniami producenta. Możemy również zostać ukarani mandatem przez policję w krajach takich jak Austria, Szwajcaria czy Włochy!
Czytaj też: Ubezpieczenie flotowe i rozwiązania do zarządzania ryzykiem flotowym
Rok produkcji i oznaczenie DOT
Na boku opony znajduje się ciąg znaków zaczynający się od skrótu DOT. Ostatnie cztery cyfry wskazują tydzień i rok produkcji (np. 1224 oznacza 12. tydzień 2024 roku). Znajomość tej informacji pozwala ocenić wiek opony – nawet jeśli bieżnik nie jest jeszcze zużyty, guma z czasem traci swoje właściwości. Ogólnie przyjmuje się, że opony starsze niż 5–6 lat tracą swoje optymalne parametry.
Etykiety UE – efektywność i bezpieczeństwo
Każda opona wprowadzana do sprzedaży w Unii Europejskiej musi być oznaczona specjalną etykietą UE, która informuje o:
- efektywności paliwowej (klasy od A do E),
- przyczepności na mokrej nawierzchni (klasy od A do E),
- poziomie hałasu zewnętrznego (w decybelach, z podziałem na klasy).
Dzięki temu kierowca może łatwiej porównać różne modele opon wielosezonowych pod kątem ekonomii, bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Czy opony wielosezonowe naprawdę zwalniają z konieczności wymiany?
Jednym z najczęściej powtarzanych argumentów za wyborem opon wielosezonowych jest możliwość całkowitego zrezygnowania z sezonowej wymiany ogumienia. W teorii brzmi to idealnie – raz założone opony mogą służyć przez cały rok. W praktyce sytuacja wygląda nieco bardziej złożenie.
Argumenty zwolenników
Kierowcy, którzy decydują się na opony całoroczne, podkreślają przede wszystkim wygodę. Nie trzeba pamiętać o terminach wymiany, rezerwować wizyty w warsztacie czy ponosić kosztów przechowywania drugiego kompletu. Opony wielosezonowe eliminują również problem niespodziewanych zmian pogody – nie ma ryzyka, że „przegapimy” moment zmiany i w zimie zostaniemy z letnimi oponami lub odwrotnie.
Rekomendacje producentów
Producenci opon wielosezonowych zwracają jednak uwagę, że całkowity brak rotacji nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. W praktyce zaleca się:
- regularne przekładanie opon między osiami (tzw. rotację osiową co 8–10 tys. km), aby zużywały się równomiernie,
- częstsze kontrole głębokości bieżnika, ponieważ opony eksploatowane cały rok szybciej się zużywają,
- monitorowanie ciśnienia – jego nieprawidłowy poziom dodatkowo skraca żywotność ogumienia.
Oznacza to, że choć wymiana między sezonami nie jest konieczna, to opieka nad kompletem opon całorocznych powinna być nawet bardziej systematyczna niż przy tradycyjnym podziale na letnie i zimowe.
Praktyka a przepisy
Z punktu widzenia prawa w Polsce nie istnieje obowiązek stosowania opon zimowych – dlatego kierowca, który jeździ na całorocznych, nie łamie żadnych regulacji. Inaczej sytuacja wygląda w niektórych krajach europejskich, gdzie zimą obowiązuje nakaz posiadania opon zimowych. Wtedy to właśnie symbol 3PMSF na oponie wielosezonowej decyduje, czy można jej legalnie używać w okresie zimowym.
Podsumowanie
Wybór opon całorocznych to rozwiązanie, które łączy wygodę z uniwersalnością, ale wymaga świadomego podejścia. Kluczowe znaczenie ma oznaczenie opon wielosezonowych, dzięki któremu kierowca może upewnić się, że ogumienie faktycznie spełnia normy bezpieczeństwa i nadaje się do użytku w różnych warunkach. Najważniejsze oznaczenie opon wielosezonowych to symbol 3PMSF, potwierdzający homologację zimową. Dopiero jego obecność sprawia, że opona całoroczna może być traktowana jako pełnoprawny zamiennik zimówki. Warto więc zawsze zwracać uwagę na symbole, indeksy i etykiety, aby dokonać wyboru, który zapewni bezpieczeństwo i komfort jazdy przez cały rok.
Dodaj komentarz