AI Mode to nowe środowisko użytkowników – czy Twoja strona WWW jest na to gotowa?

AI Mode

Kilka dekad temu Internet zaczął rewolucjonizować świat – w tym obszary marketingu i pozyskiwania klientów. Jeszcze większą rewolucję w tych dziedzinach wprowadza sztuczna inteligencja. Dowiedz się, czym jest i jak działa AI Mode i jakie ma to znaczenie dla skuteczności działania twojej strony firmowej. Czy na pewno jest ona już „AI-ready”?

AI Mode, czyli co?

Pod pojęciem AI Mode kryje się nowy sposób wyszukiwania informacji, w którym najważniejszą rolę odgrywa wykorzystanie sztucznej inteligencji. Jak to działa? Zastanów się, co dzieje się obecnie, kiedy wpiszesz w Google jakieś zapytanie?

O ile jeszcze jakiś czas temu strona z wynikami wyszukiwania była „zalewana” linkami – zarówno organicznymi, jak i sponsorowanymi – o tyle obecnie powyżej pojawia się nowy element. Chodzi o sekcję „przegląd od AI”.

Jeżeli zdarzyło Ci się już z nim spotkać, zapewne wiesz już, o czym mowa. Chodzi o zwięzłą, a zarazem kompleksową odpowiedź na wpisane w Google pytanie, która jest dostępna od razu – bez konieczności wchodzenia na poszczególne strony internetowe. Dostaje on informacje, po które „przyszedł”, bez wysiłku – w uporządkowanej, krótkiej wersji. AI Mode idzie jeszcze dalej – zmienia wyszukiwarkę w inteligentnego, interaktywnego asystenta do wyszukiwania informacji. To tryb konwersacyjny, który pozwala użytkownikowi znaleźć szczegółowe, dopasowane odpowiedzi na złożone pytania. Z perspektywy użytkownika to bardzo wygodne rozwiązanie.

Jednak dla przedsiębiorców to poważne wyzwanie. W końcu strony internetowe są dla nich bardzo ważnym narzędziem sprzedażowym, a ich pozycja zaczyna być zagrożona. Tym bardziej że w trybie AI Mode tradycyjne wyniki organiczne (tzw. niebieskie linki) są „spychane” w dół strony albo w ogóle pozostają ukryte. Użytkownik najpierw otrzymuje gotową, przetworzoną odpowiedź i dopiero jeśli chce zgłębić temat lub poznać źródła, musi wykonać dodatkową pracę (co najmniej przewinąć stronę do tradycyjnej listy linków).

wyszukiwarka

Wyszukiwanie informacji w trybie AI jest prostsze dla użytkownika, ale stanowi wyzwanie w kontekście prowadzenia content marketingu.

Content AI w Google a potencjał strony firmowej – co się zmienia?

Odpowiedzi generowane przez AI wpływają na liczbę odwiedzin na stronach firmowych, i to w znacznym stopniu. Jak pokazują badania, niektóre serwisy doświadczają nawet 20-40% mniej wizyt pozyskiwanych dzięki wyszukiwaniu organicznemuTo poważne zagrożenie, które – jeżeli nie dostosuje się strategii marketingowych do nowych realiów – może skutkować dużą liczbą utraconych szans sprzedażowych.

Czy jednak AI Mode oznacza, że inwestowanie w treści na stronie internetowej i szerzej pojęty content marketing przestaje mieć sens? Zdecydowanie nie!

– Content AI, który pojawia się w „przeglądzie od AI” w Google czy w wynikach w innych narzędziach do wyszukiwania, typu Preplexity, jest oparty na informacjach z wartościowych stron internetowych. Są one podawane jako źródła danych, a użytkownik może na nie przejść, aby pogłębić temat – wyjaśnia specjalista z Agencji ECHO. – Dlatego wyzwaniem we wdrażanych obecnie strategiach marketingowych jest to, aby stać się źródłem, na które AI pojawi się w wynikach wyszukiwania. Aby osiągnąć ten efekt, strona musi stać się „AI-ready” – dodaje.

Co zrobić, aby strona była AI-ready?

Strona AI-ready jest dostosowana do wymogów wyszukiwarek wykorzystujących sztuczną inteligencję. Wbrew pozorom, nie znajdują się na niej teksty wygenerowane przez ChatGPT czy podobne narzędzia. Wręcz przeciwnie. Narzędzia AI doceniają treści wysokiej jakości, które mają autorski charakter. Te, które są wygenerowane i powtarzają wielokrotnie podawane informacje, szybko przepadają, a sztuczna inteligencja nie uznaje ich za źródło warte zaprezentowania użytkownikom.

Dlatego strony AI-ready:

  • zawierają wiarygodne, unikalne i aktualne treści – takie, które są wysoce merytoryczne i wyczerpują temat, a jednocześnie nie powielają schematów i mają pierwiastek autorski (są np. pisane z uwzględnieniem perspektywy i doświadczeń firmy, na której stronie się znajdują);
  • są zoptymalizowane pod intencje użytkownika – m.in. dzięki obecności sekcji FAQ, ale również krótkich, a zarazem treściwych akapitów, które zawierają wszystkie niezbędne informacje;
  • działają szybko i stabilnie – nie stawiając barier związanych z dostępnością bez względu na to, z jakiego urządzenia korzysta użytkownik (np. komputer, tablet czy smartfon);
  • są logicznie uporządkowane – w sposób, który jest łatwy do „rozszyfrowania” zarówno przez użytkowników, jak i przez algorytmy AI; ważnymi kwestiami są zatem np. przejrzysty układ nagłówków, obecność w treściach tabel czy wypunktowań, a także zastosowanie danych strukturalnych (Schema Markup).

Jeżeli zastanawiasz się, czy twój serwis jest AI-ready i jakie zmiany wprowadzić, aby osiągnąć taki efekt, najlepiej zlecić audyt ekspertom. Wskażą oni, w jaki sposób zoptymalizować stronę firmową, aby nadal była ona skutecznym narzędziem sprzedażowym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *